BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 16, 2010

Semuanya kerana......

Emm... perut dah kenyang...Alhamdulillah, lagi best sebab bos yang belanja lunch tadi. Heheheh....Syukur ya, dapat bos yang baik hati & bertimbang rasa.  Boleh bergurau2 & lepak2 dengan anak2 buah, macam kawan tapi rasa hormat pada bos tetap ada...

Pagi tadi, masa Town Hall session dengan top management, Big Boss cakap.. as a muslim, what ever we do..or where ever we go, it must be Lillahi Taala..semuanya kerana Allah, dengan kuasa dan limpahanNya kita berada disatu2 tempat.

Sebenarnya, peringatan2 begitu sering kita dengar dari zaman persekolahan dulu, dari Ustaz2 & Ustazah2, dari ceramah2, dari kawan2... malah mak ayah pun selalu pesan perkara yang sama... Tapi, natijahnya, kita sebagai manusia ni selalu lupa... lagi2 bila diulit kemewahan dan kesenangan... lagi cepat kita lupa pada sejarah.  Sebab itulah, adalah kewajipan kita sesame Muslim untuk saling ingat-mengingati dan berpesan2, supaya kita sentiasa.

Sedihnya, harta & kuasa masih lagi menjadi keagungan manusia..sehingga ada yang sanggup membunuh, menganiaya, menindas dan menyeleweng.  Semuanya semata2 kerana harta & kuasa.  Kala ini, hilanglah pandangan siapa saudara, siapa kawan.  Yang penting, mulut sendiri mahu disuap untuk kenyang sendiri.

Soalnya, adakah semua itu berbaloi kesenangan yang dicapai dengan jalan yang pincang, bila mana di hari Perhitungan nanti takde sebesar zarah pun harta yang dikumpul dapat membantu kita.  Bolehkah emas segunung yang kita kumpul hasil dari penipuan2 & penindasan2, membeli sekaki payung untuk kita berteduh daripada panas matahari yang jaraknya sejengkal itu?  Andai didunia kita adalah pemimpin yang paling berkuasa, ramai pak turut & pembodek yang tak putus2 menempel.  Yang bila kita lapar, cepat2 disuapkan makanan... bila bersin, cepat2 dicarikan ubat – hanya kerana mau imbalan yang lumayan.  Adakah pak2 turut & pembodek2 ini akan masih setia menjadi teman berpanas di Mahsyar?

Walau berkali2 diperingat... Walau banyak kisah2 teladan dicerita... Walau berulang2 drama2 kehidupan dipertontonkan di TV untuk ikhtibar... namun, ramai yang mendengar, tapi sekadar masuk telinga kanan keluar telinga kiri.. ramai yang melihat tapi buta mata hari...

Pengalaman masa lalu banyak memberi pengajaran.  Tak pernah terlintas difikiran untuk melihat sendiri drama2 kehidupan yang rata2 dilakonkan oleh orang2 terdekat.  Lantaran kerana tamakkan harta dan kuasa, yang anak menghina mak & ayah... saudara bertikaman sesama sendiri... keluarga berpecah belah & berpuak2...kawan makan kawan... sindir-menyindir, umpat-mengumpat, kutuk-mengutuk, hina-menghina berlarutan, akhirnya menjadi dendam kesumat.  Hakikatnya, kayu yang sudah dibakar, walaupun apinya sudah padam, takkan kekal menjadi kayu – jika tak jadi abu, tetap menjadi bara.  Begitu juga kehidupan....

Andai diberi harta segunung, akan jadi pemurahkah kita, seperti Saidina Usman Bin Affan... (takut2 kita menjadi pengikut Qarun yang haloba....)
Andai diberi kuasa & kekuatan, akan jadi seadil Saidina Umar Al-Khatab kah kita, menjatuh hukuman tanpa melihat darah daging kerana patuh pada perintah Allah... (takut2 kita menjadi pengikut Firaun yang zalim...)

Sekadar renungan....

Amimarzsays : walau tak sekaya Mark Zuckerberg, cukup sekadar senang & dipermudahkan segala urusan...ngeeeeee

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...