BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, February 23, 2011

Ilhamku - Udang Mesra Kasih



Resepi pertama yang aku nak share dengan korang semua.  Resepi ni memang originalnya daripada aku sendiri - aku namakan Udang Kasih Mesra.. hahahah tak leh tahan betul namanya ye!!!

Sebenarnya, masa on the way balik dari office tadi, aku dah berkira-kira nak goreng udang ni je.  Tapi entah macam mana la plak, tetiba datang idea yang sungguh-sungguh spontan bila aku dah panaskan kuali.  Wahx2!!! Ni kira percubaan berani mati aku lah malam ni ya.  Kalau tak menjadi, compem lah kene sound bisa dari Mr Hubby.  Alhamdulillah, hasilnya sungguh-sungguh berbaloi!!! Memang sedap! Mari tengok apa bahan-bahannya dan cam mana nak masaknya ya.

Bahan-bahannya.

8 ekor udang (dilumur dengan garam & serbuk kunyit)
1 biji kentang (dipotong nipis)
1 biji bawang putih (ditumbuk)
2 biji belimbing buluh (dibelah 2)
secubit mixed herbs
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
sedikit butter untuk menumis
3 sudu besar susu sejat
Sedikit air

Cara memasaknya.

Cairkan butter dan tumiskan bawang putih.  Bila dah naik bau, masukkan kentang, serbuk lada hitam dan mixed herbs.  masukkan sedikit air dan tumis sehingga kentang tadi lembut. 

Seterusnya, masukkan udang.  Bila udang tadi dah layu, masukkan susu dan belimbing buluh. Tambah garam secukup rasa.  Bila tumisan kering, matikan api dan siap untuk dihidang!

Senang sajakan.  Kalau nak tahu, masakan ni ada rasa sedikit lemak, pedas dan masam.  Mixed herbs tadi memberikan aroma yang mengiurkan.  Sebab tu aku namakan masakan ni Udang Mesra Kasih. Cukup semua rasa!!!

Berselera sungguh Mr Hubby makan tadi! Tak sangka, ada bakat memasak yang terpendam dalam diri aku ni ya... Rasa macam Top Chef pun ada!!! Hahahaha

Selamat Mencuba Ya!!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...