BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, February 11, 2011

Buchuks pulak demam

Petang semalam, sambil tidur-tidur ayam menghilangkan sakit kepala, tiba-tiba telefon berbunyik.   Mak yang telefon rupanya.  Alamak! Buchuks pulak demam.  Dua-dua sekali pulak tu demam.  Tu yang Mak telefon suruh balik.  Apalagi, gundah gulana la hati ni bila memikirkan Buchuks demam, terutama sekali bila Nana demam.  Memang tak senang duduk aku dibuatnya.  Aku pun terus inform Mr Hubby, kemaskan pakaian & get ready nak balik.

Sepanjang jalan balik ke kampong tu, aku rasa Mr Hubby ni bawak kereta slow motion la plak.  Time-time kecemasan ni, boleh dia bawak steady 70km/j je.  Macam nak tolong tekan paddle minyak la plak... Sabor2...

Sampai kat umah Mak, tengok Kakak memang tengah melepek, tertidur.  Adik pulak tengah makan, nampak cergas sikit. Alhamdulillah Lega aku, bila tengok Adik tak demam teruk.  Bukan aku pilih kasih, tapi yang Adik  ni ada history, kene demam tarik-tarik kalau dia kene demam panas.  Bukan sekali, tapi 3 kali.  Tu yang aku kecut perut bila tiap kali dengar Adik demam.

Aku terus periksa suhu diorang.  Adik 37.6’C, tapi Kakak tinggi betul 38.2’C.  Aku pun ambil kain basah dan lap-lapkan badan dia.  Lepas tu aku tampalkan Cool Fever kat dahi diorang.  Pukul 8 malam, aku bawak diorang ke klinik panel berdekatan.

Sambil-sambil tunggu giliran, sempat jugak Kakak suruh aku telefonkan Teacher a.k.a Mak Lang dia, sebab nak bagitau yang dia demam, esok dia tak ke sekolah... kecik-kecik dah pandai  main politik ya..heheheh

Lama jugak menunggu giliran.  Selesai doktor buat pemeriksaan, dia pun pesanlah dekat Buchuks, buat sementara tak boleh minum yang sejuk-sejuk, aiskrim, coklat...

Then, Kakak menyampuk, “Kakak tak makan coklat.  Kakak suka makan aiskrim coklat je”
Doktor kata, “Aiskrim ke, Coklat ke, aiskrim coklat ke.. semua tak boleh.”
Adik pulak tanya soalan, “Aiskrim strawberry boleh tak?”
Hahahahaha... Aku dengan doktor pun tergelak la.  Aduhai, Buchuks ni. Sungguh lurus dan jujur mereka ya! Takkan lah doktor nak sebut semua perisa aiskrim, kan.  Tapi  inilah dunia kanak-kanak, suka bertanya dan meneroka apa saja yang mereka rasa tak faham.

Apa-apa pun aku lega sangat-sangat sebab mereka dah sembuh, demam pun dah tak naik sangat.  Tinggal batuk dan selsema saja. Tapi tu pun masih kene hati-hati, takut berlarutan dan berjangkit ke Mami or Abah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...