BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, October 31, 2011

Kuliah Zohor bersama Ustaz Sharhan Shafie

Alhamdulillah, lunch time tadi berjaya mengawal nasfu nak makan, dan berjaya menggerakkan diri untuk hadir dengar kuliah Zohor bersama Ustaz Sharhan Shafie. Kuliah hari ini takde tajuk yang khusus, tapi Ustaz banyak sentuh bab-bab amalan sihir, jin dan penawarnya.  Ustaz Sharhan memang terkenal dengar kaedah perubatan Islam.


Apa yang menarik, yang ai nak kongsi dalam blog blues ni, ialah nama-nama yang kita sebagai ibu bapa patut elakkan daripada memberi nama kepada anak-anak kita.  Ini kerana, nama-nama ni menurut Ustaz ada berkait dengan nama-nama jin.


Antara nama-nama yang beliau highlightkan adalah:-

1)  Qistina
2)  Batrisya
3)  Syafiqa
4)  Zakuan
5)  Erisya/Arisya
6)  Haziq
7)  Balqis
8)  Najwa


Teringat ai, dulu masa Nana lahir ai memang plan nak namakan dia Nur Rizqhana Balqis.  Tapi, si Nana ni dok asyik menangis je bila panggil nama tu.. Dia ni kalu menangis, sampai merah-merah mukanya.  Last-last Abah cakap la, "Adik nak nama macam kakak ke? Abah bagi nama macam kakak ya, Nur Rizqhana Suffiya."  Langsung terus senyap & lekatlah nama tu sampai sekarang. 


Masa tu, ramai yang kata mungkin nama tu tak serasi dengan dia, maklumlah nama tu kan sinonim dengan nama Puteri Balqis yang cantik rupawan.   Bukan semua orang boleh ada nama yang sama dengan nama puteri-puteri ni.. emm.. ye ke???


Tapi, apa-apa pun ai bersyukur sangat.. walaupun tak tau sebab mutlak kenapa Nana menangis-nangis bila diberi nama Balqis tu, sekarang ai bersyukur sebab dielak dari memberi nama yang tidak baik untuk dia.  Tanggungjawab ibu bapa memberi anak-anak nama yang baik.


Walau bagaimana pun, Ustaz kata kalau dah kebetulan nama anak-anak kita termasuk dalam senarai yang dia bagi... tak perlu kelam-kabut pi tukar nama kat jabatan pendaftaran... cukup sekadar ditukar nama panggilannya saja.


Bagi yang baru merancang-rancang nama untuk anak-anak, rujuklah pada Ustaz-ustaz atau alim ulama ya.. nama ni kadang-kala sedap didengar, tapi maknanya tidak elok.


1 comments:

UMAIRAH HOMESTAY TANJUNG MALIM said...

Maaf mengangu. Sekadar pembetulan kepada nama yang dinyatakan diatas. Sebenarnya Hariq dan bukannya Haziq. Tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...