Pagi-pagi lagi dapat emel merepek dari kawan lama... dan mood aku petang ni pulak mood merewang... Jom merepek & merewang dengan aku..hahahaha
KAEDAH BERGUNA BAGI MENENTUKAN JABATAN YANG SESUAI UNTUK PEKERJA BARU
1. Masukkan 400 keping batu-bata dalam bilik yang tertutup
2. Masukkan pekerja-pekerja baru di dalam bilik tadi
3. Tinggalkan mereka selama 6 jam
Selepas 6 jam, buat kajian mengikut tingkah laku mereka:-
a. Jika mereka mengira batu-bata, masukkan mereka ke Jabatan Akaun
b. Jika mereka mengira semula batu-bata, masukkan mereka ke Jabatan Audit
c. Jika mereka membuat bilik itu tunggang langgang dengan batu-bata di merata tempat, masukkan mereka ke Jabatan Kejuruteraan
d. Jika mereka menyusun batu-bata dalam bentuk yang aneh, masukkan mereka ke Jabatan Perancangan
e. Jika mereka membaling batu-bata ke arah satu sama lain, masukkan mereka ke Jabatan Operasi
f. Jika mereka hanya tidur, masukkan mereka ke Jabatan Keselamatan
g. Jika mereka memecahkan batu-bata, masukkan mereka ke Jabatan Teknology Maklumat
h. Jika mereka hanya duduk diam, masukkan mereka ke Jabatan Sumber Manusia
i. Jika mereka kata mereka telah cuba beberapa pendekatan, dan masih lagi mencuba, tetapi tiada satu pun batu-bata yang digerakkan, masukkan mereka ke Jabatan Jualan
j. Jika mereka telah meninggalkan bilik itu terlebih dahulu, masukkan mereka ke Jabatan Pemasaran
k. Jika mereka merenung ke luar tingkap, masukkan mereka ke Jabatan Perancangan Strategik
l. Jika mereka berbual sesama sendiri, tiada satu batu-bata yang dipindahkan, ucapkan tahniah kepada mereka, dan masukkan mereka ke Bahagian Pengurusan Atasan
Sapalah yang buat analisa macam ni ya. Mana-mana majikan yang ikut kaedah ni memang Sangap la..hahahaha... tapi, kalu korang tau ada jugak majikan yang follow kaedah ni tolong bagitau aku ya..
Amimarzsays : Agak-agak korang, nak pilih buat yang mana ya??? Of course la l kan..muahahahaaaa
0 comments:
Post a Comment