BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, September 26, 2011

Jangan pandang belakang....

Ada banyak yang nak ditulis, tapi kesempatan yang ada sangat-sangat terbatas.  Kebelakangan ni, semua nukilan hanyalah coretan sekilas lalu yang singgah di benak minda ini.  Ditulis tanpa draf, rangka ataupun suntingan.


Ada banyak juga gambar-gambar yang belum sempat diuploadkan lagi.  Bila ada kesempatan nanti, akan diusahakan juga.. kenang-kenangan untuk Buchuks dimasa akan datang!!


Ya, dalam hidup ni memang banyak juga kenangan.  Ada yang manis.. tak kurang juga yang pahit... pengalaman masam-masam manis pun ada juga.. hehehe... 


Orang kata, hidup ni umpama putaran roda... ada masa kita berada diatas..ada masa pula kita berada dibawah....  Sebab itu, bila kita di atas, jangan lupa pandang pada orang dibawah, dan zahirkan rasa kesyukuran kepada-NYA.  Tapi, bila kita berada di bawah, jangan putus asa.. berusaha untuk bangkit semula!!!!


Bukan nak cakap pasal hal orang lain, tapi lihat pada diri sendiri.. bermacam-macam dugaan yang Allah berikan.  Walaupun bukan atas kesilapan kita sendiri, tapi tempias yang kita dapat daripada kesalahan orang lain, terpalit juga.. dan kesannya juga mencalar diri.  Sebab itulah, pesan orang tua, bila berkawan biarlah berpada-pada...


Walaupun episod hitam tu dah berlalu, tapi pengajarannya cukup berguna.  Ya, masa ni la kita boleh kenal, siapa kawan & siapa musang berbulu ayam.  Yang musang, bila  kita susah dia pun hilang.. malah mencebik-cebik & menjaja cerita kita ke sana-sini.  Tapi, bila kita senang, musang ni la yang datang dulu, sebab dia ada deria bau yang tajam... macam boleh hidu dari jauh... masa ni, mulalah dia buat baik dengan kita, sekejap-sekejap telefon bertanya khabar.. itu dan ini...


Ada kawan cakap, zaman sekarang susah jadi orang jujur.. bila kita jujur, orang takkan peduli, akhirnya kita yang ditindas & tertekan.. tapi, kalau kita pandai pusing, kita akan lebih banyak dapat advantage.  Orang-orang sekeliling pun lebih percaya kepada gosip-gosip liar... Walaupun kasar bahasa dia, tapi hakikatnya pahit untuk ditelan, sebab kebenaran pun ada dalam kata-katanya.


Walau apa pun, aku bersyukur sebab Allah telah membuka mata & hati ini untuk melihat segala yang terjadi ini dengan mata hati & akal yang terang.  Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. 5 tahun yang lalu, aku mungkin menangis, meratap nasib.. orang yang disuap nasi, akhirnya menggigit tangan ini.  Tapi kini,  semua tu dah tak menjadi nanah dalam diri ini.  Banyak yang aku belajar dari pengalaman sepanjang 5 tahun ini.  Dan, yang pasti, mereka-mereka yang menganiaya & menfitnah telah mendapat petunjuk  masing-masing.  Benarlah, orang cakap zaman sekarang, Allah bayar cash kalau kita buat salah.. kene hati-hati dengan tindakan & perbuatan sendiri.


Berdiam, tidak membalas fitnah & hasutan kadang-kala langkah yang bijak, jika kita tau siapa lawan kita.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...