BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, August 6, 2011

Masak dengan rasa kasih, hasilnya SEDAP!!!

Gambar dari koleksi album sendiri

Semalam Mr Hubby kata teringin nak makan nasi kerabu.... yang ai buat.  Aduhai!  Permintaan yang sungguh syahdu ni.  Boleh ke masak nasi kerabu ni.  Seriusly, baru sekali ai masak nasi kerabu ni, tu pun long-long time ago...  itu pun with a help from Embong & Cik Yah.


Dengan semangat yang separa membara, ai pun agree la untuk masak nasi kerabu semuanya demi suami tercinta ni.  So, misi membuat nasi kerabu secara solo pun bermula... hehehe


Buat nasi kerabu ni cerewet sikit, sebab banyak bahan-bahan sampingan yang kene disediakan, seperti budu tumis, serunding ikan, ulam-ulaman, solok lada, daging goreng, telur masin & last but not least keropok ikan. 


Mr Hubby ni kalu nak makan nasi kerabu, misti complete semua bahan-bahannya.  Yang paling dia cerewet ialah budu tumis & ulam-ulamannya.  Ulam nasi kerabu ikut selera Mr Hubby misti ada daun SERAI KAYU, daun kaduk, daun kesom & bunga kantan.  Tapi yang paling utama ialah daun SERAI KAYU tu.. bau nya memang menambahkan selera.  Mr Hubby kalau jumpa nasi kerabu ulam kobis & togeh memang dia tolak ke tepi.. jangankan makan, pandang pun tak mau...


Daun serai kayu ni susah nak dapat, tak pasti ada dijual di pasar ke tak.  Dulu kalau nak makan daun serai kayu ni, Apak kene carik di hutan, tapi sekarang tak payah lagi sebab ai ada taman satu pokok di rumah ni.  Kat rumah Alang pun ada sepokok, tapi dia punya lagi subur dari pokok yang kat umah ai ni.  Sebabnya, kat Senawang ni, ai tanam pokok ni dalam pasu.  Tapi takpe, umah ai ke umah dia ke yang penting takde masalah lah nak dapatkan stok daun serai kayu ni.


Dengan penuh kasih sayang, ai pun masaklah nasi kerabu ni... ikut resepi mak mertua ai.. hehehehe.  Alhamdulillah, bila time berbuka puasa tak habis-habis Hubby puji, sedap katanya.. cukup rasa & cukup bahan-bahan....  Dan dia makan dengan puasnya.  Itu aja yang ai harapkan, kegembiraan dia menikmati juadah air tangan ai sendiri.  Sempat juga ai masakkan pengat pisang yang dia minta dari minggu lepas, yang tak kesempatan ai nak buatkan.


Walaupun suka dipuji-puji Mr Hubby, tapi jangan minta nasi kerabu selalu tau... penat lah bang.. hehehe

2 comments:

Naddy said...

Yummeh nasi kerabuuuu

amimarz said...

mmg yummeh!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...