BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, July 31, 2011

Ramadhan al-Mubarak

Salam Ramadhan ouls... Hari ni kita semua starts puasa.  Tapi puasa untuk orang dewasa macam kita ni bukan setakat menahan lapar dan dahaga (yang ni lebih sesuai untuk anak-anak kita je.. hehehe).. tapi yang penting menahan nafsu!  Nafsu amarah, nafsu pembaziran, nafsu mengata mengumpat, nafsu tamak haloba dan macam-macam lagi dugaan...  Selain tu juga, bulan Ramadhan ni peluang untuk kita memperbanyakkan ibadah.  Setiap amalan kita di bulan Ramadhan ni, diberi ganjaran yang banyak.. Makan sahur pun ada pahala, berbuka pun ada pahala... solat terawih & tadarus Al-Quran apatah lagi kan, melimpah-limpah pahala yang disediakan... antara nak atau tak nak grab peluang yang ada je.


Nak belajar tahan marah, bulan ni lah bulan yang terbaik untuk kita belajar kawal kemarahan kita, tak perlu pegi bengkel anger management... hehehehe.. ye la, kalu kita marah membabi buta, kurang la pahala kita.. orang kata kurus puasa beb... 


Dugaan bershopping dalam bulan ni pun yang paling tinggi antara bulan-bulan yang lain.. ye lah, nak raya la katanya.  Baju raya, of course la nak kene beli kan (emm.. yang tak posa pun tak missed baju rayanyer.. hahaha).  Paling tak misti 2 pasang baju kurung, kan!  Lepas tu kuih raya.  Merata-rata orang jual kuih raya, bukan diorang buat pun, tapi tolong jualkan untuk orang.. hehehehe.  Camne nak tolak kalau yang jual tu adik-beradik, ipar duai, jiran sebelah, kawan opis, kawan jiran sebelah umah mak.... hahahaha.  Order 1 kat orang sana, order 1 kat orang sini, order 1 kat orang sinun.. bila time raya, tu dia... membukit balang kuih raya ye... time mengorder tu memang sedap, tapi bila time nak membayar tu yang sangap sikit.. "ehh.. aku order 3 jenis kuih je, pesal sampai beratus-ratus ya".. abis tu dah kalu 1 jenis beli 3 balang, apa cer???  ye lah 1 untuk sendiri, 1 untuk mak, 1 untuk mak mertua... hahahah (ai la tu... )


Tu belum  masuk perabot raya, langsir raya, kasut raya, carpet raya... segala macam raya.  Ye lah, kan raya sebulan.  hahahaha.  Kalu macam ni gaya nak sambut raya, memang botak kepala lutut..


Tak apalah, selera masing-masing macam mana nak beraya ya.  Ada yang suka bermewah, ada yang suka bersederhana, yang tak rasa macam nak sambut pun ada jugak!! Orang sekarang suka guna perkataan "hak asasi manusia" dan "kebebasan individu". Kalu cakap lebey-lebey kang, takut surat saman datang.. wakakaka


Untuk diri aku sendiri, Ramadhan tahun ini, semoga dapat benar-benar puasa, segala deria, segala nasfu, segala amarah, segala prasangka dipuasakan juga!!!   Yang wajib dan yang sunat, aku mohon dipermudahkan minda & fizikal supaya selari mencapai matlamat yang 1 - mencari keredhaan Ilahi di bulan yang barakah ini.  Segalanya bermula disini.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...