BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 15, 2011

Sistem Kod Plastik



Kita biasa tengok simbol-simbol segitiga dengan anak panah berangkai  dengan nombor-nombor didalamnya di bawah botol atau bekas plastik yang kita beli. 
Tahu tak apa makna simbol-simbol ni?  Ada yang beranggapan ianya dibuat daripada bahan-bahan kitar semula atau pun bekas plastik ini boleh dikitar semula.  Silap.  Nombor-nombor itu sebenarnya memberitahu kita  jenis bahan kimia yang digunakan untuk membuat plastik berkenaan.  Ia juga bertujuan untuk memudahkan pekerja-pekerja di bahagian kitar semula untuk mengasingkan bekas-bekas plastik mengikut bahan kimia yang digunakan untuk membuat plastic berkenaan.
Bisphenol A, sejenis bahan kimia industri yang digunakan untuk menghasilkan plastik polikarbonat telah mencetuskan isu berkaitan dengan kesihatan dan perdebatan antara saintis dan ..  Polikarbonat termasuk dalam katagori no 7 dalam kod plastik, walaupun bukan semua barangan dalam katagori 7 adalah diperbuat daripada polikarbonat.
Walaupun potensi risiko kesihatan daripada penggunaan plastic ini masih belum dalam perdebatan hangat, pemahanam  tentang simbol  kod plastik dapat membantu pengguna mengetahui apakah jenis plastik yang mereka gunakan dalam kehidupan seharian...

Amimarzsays : Jom ramai-ramai guna Tupperware!!!

2 comments:

ardinihumaira said...

:)
kena jaga2 guna bahan plastik ni kan ;)

amimarz said...

@ ardini : Ya, nak selamat, guna lah Tupperware, sebab Tupperware Brand ada jaminan kualitinya. Memang mahal sikit, tapi berbaloi pakai

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...